Jak často měnit motorový olej

Nezařazené

Kdy měnit

Interval výměny oleje se může lišit mnoha faktory, např. zda jde o městský provoz, kde se interval spíše zkracuje, nebo jízdu po dálnicích. Ačkoliv jde stále kupředu i vývoj maziv, odborníci doporučují pro jistotu olej měnit vždy po nájezdu 15 tisíc km. U menších ročních nájezdů se doporučuje výměna jednou za rok, je to z toho důvodu, že i nepoužívaný olej stárne, tzv. degraduje. Zejména jeho bioložky a aditiva přidávaná výrobci. Pamatujte také na to, že výměna oleje není drahá záležitost, i v servisu vás to vyjde maximálně do 2 tisíc korun, nemá smysl tedy zbytečně riskovat drahou opravu turbodmychadla a motoru.
válce motoru

Jak na to

Výměna oleje v servisu probíhá rychle, během půl hodiny je po všem. Jistou nevýhodu to má, a tou je fakt, že mechanici nemají čas čekat několik hodin, než starý olej důkladně vykape. To je právě výhoda svépomocné metody, kdy je ideální olej vypustit večer a nechat jej volně odtékat celou noc.
Mějte však na paměti, že vůz musí být řádně zajištěn špalky, zabrzděn ruční brzdou a rychlostním převodem, musí stát na rovině a být zvednutý na heveru dostatečně stabilně. Nikdy se nesoukejte pod auto, které není bezpečně zajištěné, již několik případů smrtelných úrazů bylo v této souvislosti zaznamenáno. Ideální je využít montážní jámu, nebo nájezd na rampu, pokud ji máte vy, nebo vaši známí.

Výměna olejového filtru

Olejový filtr slouží pro zachycování nečistot v průběhu činnosti motoru a jeho trvanlivost je zhruba 25 – 40 tisíc kilometrů. Je to papírová vložka, kterou je nezbytné měnit vždy při výměně oleje, tedy ještě před tím, než do motoru napustíte nový olej. Výměnu filtru zvládnete svépomocí, bývá k tomu však zapotřebí montážní klíč, trocha zručnosti, a vhodné je na Youtube vyhledat instruktážní video pro váš vůz. Tam bývá obvykle zmapován celý proces výměny oleje – od začátku až do konce. Některé olejové filtry vyžadují speciální montážní klíč, jako např. u starších modelů vozů Opel Astra G.
část motoru bmw

Proces nalévání nové náplně

Nový olej naléváme opatrně, abychom jej nerozlili po bloku motoru, můžeme využít trychtýře. Průběžně kontrolujeme jeho stav kontrolní měrkou, kterou vytáhneme, otřeme do čistého bavlněného hadru, znovu ponoříme a měříme. U motorů s uzavřenou olejovou vanou se hladina oleje měří pomocí čidla propojeného s palubním počítačem vozu.
Před samotným napouštěním zkontrolujte, zda jste nezapomněli zašroubovat zátku do výpustného otvoru, aby nový olej nevytékal na podlahu garáže – zbytečně vyhozené peníze a navíc starosti s úklidem. Zní to jako vtipná banalita, ovšem ze zkušeností řidičů plyne, že dobrých 20 procent z nich zapomene zátku našroubovat.